Lumiversumin hiilijalanjäljen kompensointi

Lähtökohtatilanne ja sen teoreettinen ratkaisu

Ilmastonmuutos etenee, se ei enää pitkään aikaan ole ollut mielipideasia, se on fakta. Se on nykyään niin laajalti tieteellisesti todistettu että tästä ei tarvitse enää käydä keskustelua. Tärkeämpi keskustelun aihe on se miten meidän kaikkien pitäisi toimia tässä tilanteessa?

Mielestämme ongelmaan olisi melko yksinkertainen ratkaisu. Asteittain, varsin nopealla tahdilla, nouseva kasvihuonekaasuvero. Tämä vero kattaisi kaiken kaupallisen toiminnan kaikkialla maailmassa, kaikissa maissa. Tämä systeemi nostaisi nopeasti kaikkien ilmastolle ja ympäristölle haitallisen toiminnan hinnat hyvin korkeiksi ja vähentäisi niiden kysyntää. Ja vastaavasti “vihreiden”, luonnolle ystävällisten toimintojen ja tuotteiden hinnat pysyisivät edullisempina ja niiden kysyntä kasvaisi. Jos joku maa ei suostuisi perimään veroa niin kaikki sen maan vientituotteet verotettaisiin vielä kovemmalla prosentilla kuin kasvihuonekaasuvero.

Lumiversumissa tämä esimerkiksi tarkoittaisi sitä että helihiihtomatkojen hinta kohoaisi huomattavasti ja kysyntä laskisi vastaavasti. Samaan aikaan hiihtovaellusmatkojen hinta, varsinkin Suomen Lapissa, ja matkat junalla tehtynä, halpenisivat suhteessa huomattavasti.

Ja lopulta kun muutaman vuoden päästä kasvihuonekaasuvero olisi noussut riittävän korkealle tasolle, jolloin kaikki tuotteiden ja palvelujen hinnat vastaisivat niiden todellista kokonaishintaa, niin tämän jälkeen kaikki automaattisesti kuluttaisivat vastuullisesti. Tämä prosessi vääjäämättä aiheuttaisi vaikeuksia joillain aloilla ja siirtymisvaihe vastuulliseen hinnoitteluun olisi monille hyvin vaikea, jopa tuskallinen, prosessi.

Luonnollisesti jotkut olennaisen tärkeätkin perustavaa laatua olevat toiminnot, esimerkiksi karjatalous tai lentoliikenne, tarvitsisi suuria tukiaisia. Ei suinkaan hintojen keinotekoiseen edullisena pitämiseen, vaan lopettavien karjatilojen ja lentoyhtiöiden tukiin ja ihmisten uudelleen kouluttamiseen. Kyllähän niistä saaduista kasvihuonekaasuveroista riittäisi. Rupeaisi kasvisruokakin oikeasti ihmisiä kiinnostamaan kun sisäfilepihvi maksaisi 450 euroa. Tai helihiihtoviikko Kanadassa 180 000 euroa. Mutta, olennaista olisi että edelleen kaikkea olisi tarjolla, ja jokainen riittävästi kyseistä tuotetta haluava voisi edelleen ihan hyvällä mielellä sitä hankkia ja kuluttaa. Olisi täysin ok mennä helihiihtämään Kanadaan ja syödä siellä sisäfilepihvejä, kun kerran maksaisi siitä oikeudenmukaisen hinnan.

Mutta, valitettavasti, poliitikot maailmassa eivät pysty vaadittavia päätöksiä tekemään jotta yllä esiteltyyn hinnoitteluun maailmassa päästäisiin. He eivät uskalla tehdä niitä päätöksiä koska äänestäjät eivät enää äänestäisi heitä. Eli ongelman perus syy olemme me itse! Meillä ei ole rohkeutta äänestää suoraan ja rehellisesti asioista puhuvia päättäjiä. Toisaalta olemme itsekkäitä, toivomme että vielä tässä muutaman vuosikymmenen ehtii kärvistellä ennen kuin kaikki menee oikeasti päin seiniä!

Käytäntö tällä hetkellä ja Lumiversumin näkökanta ja tapa toimia

Kun kerran yllä kuvailtu ratkaisumalli ei ole toimiva muuten kuin teoreettisessa maailmassa, niin mitä nyt sitten pitäisi tehdä? Osa meistä kuluttaa edelleen vanhaan malliin muusta maailmasta välittämättä, osa potee ilmastoangstia ja masentuu, osa käy taistoon barrikaadeille mielenosoituksiin ja muuttaa kulutustapojaan ja yrittää elää vastuullisesti. Suurin osa meistä kuluttaa ehkä hieman vastuullisemmin, ainakin aina välillä, kauhistelee toistuvia helteitä, ostaa hybridiauton ja laittaa muoviroskat eri roskikseen kuin lasipullot (tai etelän maissa heittää ne automatkan varrella olevaan - kuivuneeseen - jokeen).

Me Lumiversumilla aiomme jatkaa hiihtoharrastustamme, mutta kompensoimme kaikki matkojemme kasvihuonekaasupäästöt. Tiedostamme että tämä ei ole paras mahdollinen ratkaisu jos asiaa katsoo vain ympäristön kannalta. Jos toimisimme parhaimmalla mahdollisella tavalla ympäristön kannalta niin asiakkaidemme ei pitäisi tehdä lainkaan matkoja lentokoneella vaan vain junalla tai ehkä bussilla, lähinnä Suomessa ja enintään Pohjoismaissa. Ja säästyneillä rahoilla voisimme kompensoida normaalin joka päiväisen elämämme niin että meillä olisi jotakuinkin neutraali hiilijalanjälki, ehkä.

Toisaalta minkä takia me käytännössä lopettaisimme rakkaan harrastuksemme kun samaan aikaan suurin osa maailman ihmisistä eivät välitä ympäristöstä sitäkään vähää kuin me. Esimerkiksi moottoriurheilu (Formula One - etunenässä) on paljon meidän lajiamme suositumpaa ja saastuttavampaa.

Me siis kompensoimme kaikkien matkojemme kasvihuonepäästöt. Käytännössä me usein “ylikompensoimme” ne, eli maksamme enemmän kompensointimaksuja kuin mitä yleisten laskentaperiaatteiden mukaan meidän kuuluisi maksaa. Ja kun ottaa huomioon että valtaosa hiihtokohteidemme (esim Kazakstan ja Georgia) asiakaskunnasta ei kompensoi omiaa harrastuksiaan, niin silloinhan kokonaisuuden kannalta on parempi että Lumiversumin asiakkaat ostavat palvelun (ja kompensoivat sen) kuin että joku toinen ostaisi sen eikä kompensoisi. Ts. kun melkein kaikkien hiihtokohteemme, esim Kazakstan ja Georgia, ovat loppuunmyytyjä koko talvikauden niin parempi että siellä on Lumiversumin kaltaisia asiakkaita kuin sellaisia jotka eivät kompensoi yhtään mitään! Esim Kazakstanissa normaali venäläinen tai kazakstanilainen lumikelkkaturisti (jolta me siis viemme paikan) ei taatusti kompensoi yhtään mitään, tuskin on edes moisesta asiasta kuullutkaan.

Ymmärrämme että kompensointi ei ole ideaali ratkaisu, kuten aikaisemmin tässä on todettu. Siinä on kuitenkin paljon positiivisia puolia jotka ehkä toivottavasti auttavat oman pienen pienen osansa siinä että tulevien vuosikymmenien ilmasto katastrofi tulisi olemaan hieman vähemmän raju. Alla lyhyt lista seikoista jotka mielestämme puoltavat kompensaatioita:

  1. Jos joka tapauksessa järjestämme näitä matkoja ja sinne on (kovasti) innokkaita lähtijöitä, niin eihän se, että perimme CO2-kompensaatio maksun jokaiselta asiakkaaltamme ja investoimme sen johonkin ilmaston kannalta positiiviseen asiaan, voi lopulta olla negatiivinen asia! Vaihtoehto että emme maksa tätä kompensaatiota ei voi olla parempi vaihtoehto.

  2. Valtaosa matkatoimistoista maailmassa eivät todellakaan kompensoi myymiään matkoja. Heillä saattaa olla jotain ympäripyöreitä toteamuksia tyyliin “Yrityksemme toimii aktiivisesti vähentääksemme turismin negatiivisia ympäristövaikutuksia” tai “Olemme asettaneet kunnianhimoiset tavoitteet vuodelle 2040…”. Mutta kuinka moni matkatoimisto kertoo avoimesti että “tämän matkan hinnasta maksamme näin ja näin monta euroa erilaisiin ympäristöprojekteihin”, kuten Lumiversumi tekee (lue tämä kirjoitus loppuun asti). Joten olemme tietääksemme yksi ainoita matkatoimistoja Suomessa jonka hiilijalanjälki on nolla tai negatiivinen! Ts. kun ostat Lumiversumin matkan ja jätät ostamatta jonkun toisen matkatoimiston matkan niin teet “positiivisen” ympäristöteon (heh heh).

  3. Kun me nyt yhtenä (vaikkakin hyvin pienenä) matkatoimistona olemme aloittaneet hintaan sisältyvien kompensaatiomaksujen perimisen niin pikku hiljaa vuosien varrella tämä herättää keskustelua ja tavallaan luo painetta siihen että muutkin matkatoimistot tulisivat niin tekemään (olettaen että kuluttajilla ja matkatoimistoyrittäjillä on edes jonkinlainen omatunto ympäristöasioissa).

  4. Kun perimme pakollisen kompensaatiomaksun niin sehän korottaa matkan hintaa ja käyttäytymisteorioiden mukaisesti pitäisi vähentää kysyntää. Ja tämähän on ympäristön kannalta hyvä asia.

  5. Edelleen, kun me nyt teemme jotain mikä ei ole vielä kovin yleistä ja jotain mikä usein herättää keskustelua (joskus kiihkeätäkin) puolesta ja vastaan, niin eihän tämäkään voi olla negatiivinen asia. Se, että asiasta yleensä keskustellaan enemmän, tuo sen ihmisten mieliin ja moni saattaa tästä “innostuneena” itsekin ruveta kompensoimaan ja ehkä jopa käyttäytymään muutenkin positiivisemmalla tavalla ympäristön kannalta.

  6. Kompensaatiomaksuilla rahoitetaan usein teknistä kehitystä jolla mahdollistetaan uusia tapoja vähentää päästöjä. Jos kyseiset yritykset/projektit eivät olisi saaneet rahoitusta kompensaatiorahastoista niin näitä uusia päästövähennystekniikoita ei olisi ehkä keksitty, tai ainakin ne olisivat kehittyneet myöhemmin.

Kompensaatiota monesti kritisoidaan yksityisten ihmisten ja joidenkin ympäristöjärjestöjen toimesta. Yleisin kritiikin aihe on se, että kompensaatiota käyttävät yritykset ja yksityiset eivät tee sitä mikä olisi parasta ilmaston kannalta (Lumiversumin tapauksessa käytännössä lopettaisimme toimintamme) vaan yrittävät vain parantaa omaa omaatuntoaan maksamalla näitä kompensaatiomaksuja. Toisin sanoen heidän mielestään kompensaatio on vain anekauppaa ja viherpesua.

Tämä on periaatteessa sama teoreettinen lähestymistapa mistä tämän artikkelin alussa kirjoitin. Mutta kun tämä ei vaan valitettavasti toimi käytännön elämässä tässä maailmassa. Senpä takia otamme osaa tähän anekauppaan mutta samaan aikaan yritämme parantaa omaa hiilijalanjälkeämme luopumalla tai ainakin vähentämällä jotain aktiviteetteja (esim helihiihto) ja ottamalla uusia vähän hiilidioksidia tuottavia matkoja ohjelmaamme (kuten enemmän hiihtovaellusmatkoja). Mielenkiintoista on kuitenkin huomata että esim 5-6 päivän helihiihtomatkan kompensoiminen ei maksa enempää kuin 100 euroa per henkilö (lentoja paikan päälle ei ole otettu huomioon, vain helikopterin käyttö). Kun 5-6 päivän helihiihto maailmalla maksaa karkeasti ottaen 6000 - 10000 euroa niin kompensoinnin hinta, max 100 euroa, tuntuu erittäin pieneltä. Tämä laskelma perustuu kuitenkin YK:n ympäristöjärjestöjen suosittelemaan ja yleisesti maailmalla käytössä olevaan 30 euron hiilidioksiditonnin hintaan.

Hyvin usein kompensaatio-ohjelmia kritisoivat tahot sanovat että monissa projekteissa iso osa rahasta menee byrokratiaan ja organisaatioiden pyörittämiseen, niin että rahaa itse tarkoitukseen jää hyvin vähän. Sen lisäksi joissain tapauksissa on havaittu väärinkäytöksiä ja korruptiota ja joissain ääritapauksissa projektit ovat jopa olleet negatiivisia luonnon ja ilmaston kannalta kun puolueeton taho on tutkinut ja tarkistanut projektit. Näiden mahdollisten epäkohtien takia me Lumiversumilla pyrimme tekemään projektit niin paljon kuin mahdollista ihan itse alusta loppuun asti (esim. istuttamalla itse puita ostamallemme tontille) tai käyttämällä taatusti luotettavia yhteistyökumppaneita (kuten Luonnonperintösäätiö).

Ja mitä me Lumiversumilla teemme aivan konkreettisesti?

Lumiversumi kerää talven aikana asiakkailtaan kompensaatiomaksuja ja sijoittaa nämä rahat johonkin tai joihinkin ympäristön kannalta hyviin kohteisiin. Toimimme avoimesti ja kerromme näillä sivuilla myöhemmin mihin ja miten olemme rahat sijoittaneet. Etsimme parhaita mahdollisia tapoja tehdä nämä sijoitukset, mutta koska emme ole millään tavalla experttejä tässä asiassa niin otamme mielellämme vastaan ehdotuksia miten tämä parhaiten voitaisiin tehdä. Alla muutama vaihtoehto mitä olemme miettineet:

  1. Lahjoitamme rahaa Luonnonperintösäätiölle jotta he voivat ostaa ja rauhoittaa enemmän metsiä Suomessa niin että niitä ei oteta talouskäyttöön.

  2. Ostamme jostain Suomesta sellaisen tontin jossa ei ole puita eikä se ole sellainen alue jossa olisi metsitysvelvoite. Joten kun sitten istutamme sinne puita niin meidän istuttamamme puut tulevat oikeasti olemaan puita jotka ilman meidän panostamme eivät siellä olisi. Eli lisäämme hiilinieluja.

  3. Lahjoitamme rahaa www.myclimate.org - järjestön kampanjaan missä autetaan paikallista yritystä Burundissa valmistamaan paljon tehokkaampia keittimiä maaseudun kyläläisille. Tämä vähentää puun käyttöä ja säästää 2 tonnia hiilidioksidiapäästöjä per keitin per vuosi.

Kun laskemme matkojemme hiilijalanjäljen niin käytämme maailmalla yleisesti käytössä olevaa n. 30 euroa per hiilidioksiditonni - hintaa.

Tällä hinnalla esim Kazakstanin kissahiihtomatkan kompensointi maksaisi jotakuinkin 90 euroa. Ja olemme laskeneet hinnan seuraavasti:

  • Lennot myclimate.org - sivun laskurin avulla: 70 euroa per henkilö meno/paluu.

  • Yhden hiihtopäivän aikana normaali lumikissa kuluttaa enintään 300 litraa dieseliä. Olemme saaneet Georgiasta luvun 200 - 250 litraa mutta käytämme 300 litraa varmuuden vuoksi. Yksi poltettu diesel-öljy litra tuottaa 2,7 kg hiilidoksidia, ts päivän aikana yksi kissa tuottaa 300 x 2,7 = 810 kg hiilidioksidia. Pyöristetään yhteen tonniin, eli kissahiihtopäivän kompensointi maksaa 30 euroa. Jaetaan se 12 asiakkaalla niin päivän hinnaksi tulee 2,5 euroa. 4 hiihtopäivää yhteensä 10 euroa per henkilö.

  • Tämän lisäksi automatkat (yhteensä ehkä n. 300-400 km) Kazakstanissa pikkubusseilla tuottavat muutaman euron verran hiilidioksidia per henkilö.

  • Lasketaan päälle vielä muutama euro per henkilö muista aktiviteeteista (asuminen jne).

  • Yhteensä Kazakstanin matkan kompensointi maksaisi 90 euroa per henkilö. Tämä on jo laskettu yläkanttiin mutta mieluummin niin päin. Yhteensä Kazakstanin matkalta Lumiversumille kertyy 12 x 90 = 1080 euroa kompensointirahastoon.

Yhteensä talvelta 2023-2024 Lumiversumin kompensointirahastoon tulee kertymään rahaa seuraavasti:

Kazakstan, 1080 euroa. Georgia, n. 1600 euroa. Japanin matkat (eivät sisällä lentojen osuutta koska lennot eivät kuulu meidän paketteihimme), n. 1700 euroa. Makedonia, n. 1000 euroa. Muut matkat (Ski & Surf Verbier, Haute Route, Mont Blanc etc) muutamia kymppejä, pyöristetään 100 euroon.

Yhteensä Lumiversumin kompensointimaksut asiakkailta ensimmäiseltä talvelta ja keväältä olisivat n. 5500 euroa. Sen lisäksi omat (Vesan & Petten) lennot, yhteensä n. 3 00 - 400 euroa.

TÄMÄN LISÄKSI TOIVOMME JA SUOSITTELEMME, ETTÄ KAIKKI ASIAKKAAMME JOTKA OSTAVAT MEILTÄ MATKAN JOHON EI SISÄLLY LENTOA, KOMPENSOISIVAT ITSE LENTONSA. JOS HALUATTE NIIN VOITTE MYÖS MAKSAA LENNON KOMPENSOINNIN MEILLE JA ME LISÄÄMME NÄMÄ MAKSUT KOMPENSOINTI-PROJEKTEIHIMME.

Tulemme myöhemmin ensi keväänä ilmoittamaan sähköpostitse kaikille asiakkaillemme, sekä nettisivuillamme, minkälaisiin projekteihin olemme rahat laittaneet.

Edellinen
Edellinen

Varustelista Lumiversumin hiihtoreissulle

Seuraava
Seuraava

Vapaalasku- (off-piste) vakuutuksista