Lumivyöryreppu lennolla
Yleistä
”Kortti tuo, kortti vie, mutta maanviljelys on onnenkauppaa”
Vyöryreppujen kohtelu lentokenttien turvatarkastuksissa tuntuu usein täysin mielivaltaiselta. Yhden pullo jää turvatarkastukseen, mutta toista linjaa kulkevan kaverin reppuun ei kiinnitetä mitään huomiota. Tuttua eikö vain?
Ilmailun turvallisuusasioita määrittelevät jenkkien FAA:n ja TSA:n sekä kansainvälisten IATA/ICAO:n määräykset ja säännöt. Sen lisäksi, edelleenkin lentoyhtiö, yksittäinen turvatarkastaja ja viime kädessä koneen kapteeni saa kiristää näitä ohjeita. Lisäksi lentoyhtiöiden käytännöt vaihtelevat lumivyöry- eli paukkureppujen akkujen kapasiteettien, painepullojen koon ja ilmoittamisvelvollisuuden osalta. Ja tietenkin U.S.A:n lennoilla on eri säännöt.
Akkureput
Akkurepun saa laittaa ruumaan, kun akku on laitteessa kiinni eikä pääse irrallisena aiheuttamaan oikosulkua. Toisin kuin esimerkiksi varavirtalähteet, jotka on otettava käsimatkatavaroihin. Yksittäisen akun tai varavirtalähteen maksimikapasiteetti on 100 Wh, lukumäärää ei ole rajattu. Repuissa kapasiteetti on yleensä alle 60wh. Kannattaa tutkia missä päin reppua merkintä wattitunneista on, jotta löytää sen helposti mikäli turvassa sitä kysytään (Helsingissä on kysytty). Turvatarkastuksessa voidaan myös pyytää kytkemään akku irti järjestelmästä, vaikka sillä ei oikeasti mitään merkitystä olekaan. Joissain malleissa se vaatii akun irroittamisen, eli sekin kannattaa opetella.
Painepullolla toimivat reput
Painepullolla varustettuja reppuja (ja pulloja) saa olla yksi per matkustaja. Yhdysvaltoihin suuntautuvilla lennoilla pullon pitää olla tyhjä. Repussa saa olla pyrolaukaisin, jonka räjähdeainemäärä on alle 200 mg. Lisäksi pullossa pitää olla ylipaineventtiili.
Varavirtalähteet ja patterit
Varavirtalähteet ja patterit pitää kuljettaa käsimatkatavarassa. Tavalliset patterit, esimerkiksi piipparin varapatterit, pitää kuljettaa alkuperäispakkauksessaan tai esimerkiksi teipata patterien navat siten, että oikosulkua ei pääse syntymään. Muista, että tämä koskee myös muita akkuja, kuten kameroiden, lämmitettävien sukkien ja käsineiden akkuja.
Mihin paukkureppu kannattaa pakata?
En pakkaisi paukkureppua ruumaan, koska turvatarkastaja siellä kellarin hihnalla ei välttämättä ala selvittää, onko akku tai patruuna sallittujen joukossa. Varsinkin, jos hän ei tunne lumiturvallisuusreppuja, on kiire tai koneen lastaukseen on vain vähän aikaa. Silloin hänen on aina helpointa ja turvallisinta ottaa reppu pois laukusta.
Ja jos laukku on ruumaan menevässä turvatarkastuksessa otettu pois laukusta, niin silloin ei itse pääse selittämään mistä on kyse tai heiluttelemaan IATA:n Dangeros Goods Regulation -lappua.
Repun kuljettaminen käsimatkatavaranakin on vaikeutunut johtuen lentoyhtiöiden kiristyneistä käsimatkatavarasäännoistä. Esimerkiksi Finnairin käsimatkatavaran koko on 55x40x23. Tulee kuitenkin huomioida lippuluokan mukaiset rajoitukset, penkin alle sujautettavana käsimatkavarana reppu ei taida mennä.
Monot olisi aina kiva kuljettaa käsimatkatavarana kamojen katoamisen takia. Paukkureppuun ne ei kuitenkaan oikein mahdu, tai sitten käsimatkatavaran koko ylittyy. Vanhanmallinen monolaukkukin taitaa olla muodoltaan sellainen, että se ei mahdu käsimatkatavaran mittoihin.
Repusta ilmoittaminen lentoyhtiölle
Pääsääntöisesti lentoyhtiöt vaativat ennakkoilmoituksen paukkurepuista. Mikäli olet varannut lentosi itse, selvitä asia lentoyhtiösi kanssa. Mikäli kyseessä on ryhmälento, matkanjärjestäja huolehtii lumivyöryreppujen ilmoittamisesta lentoyhtiölle asiakkailta saamansa tiedon mukaan.